تابلو برق بانک خازن

در این مقاله از سری مقاله های الپان تابلو میخواهیم در خصوص تابلو برق بانک خازنی صحبت کنیم و میخواهیم بدانیم که این گونه تابلو برق ها از چه اجزایی ساخته شده اند و چه فایده ای دارند و به چه دلیل پر مصرف شده اند .
سرفصل مطالبی که به تفصیل راجع آن ها توضیح داده خواهد شد در ذیل شرح داده شده است :

  • بانک خازنی
  • چه اجزایی بانک خازنی را به وجود آورده اند ؟
  • خازن سه فاز
  •  رگولاتور بانک خازنی
  • کنتاکتور خازنی
  • کلید ورودی
  • کلید فیوز
  • فیلترهارمونیک
  • چرا بانک خازنی پر استفاده شده است و به چه دلیل از آن استفاده میکنند ؟
  • pf چیست ؟
  • بهتر است که بانک خازنی در کجا نصب بشود
  • چه نکاتی باید در خصوص بانک خازنی در نظر گرفته بشود

بانک خازنی 

بانک خازنی یکی نوع از تابلو برق هایی است که مصارف زیادی دارد از جمله این مصارف در مناطق مسکونی و حتی در مناطق صنعتی و کارخانجات ها نیز می باشد.همچنین باید استاندارد های IEC 60143و IEC 60871 در این تابلو برق ها موجود باشد .مزیت هایی که که این تابلو برق ها دارند و سبب شده است که پر مصرف بشوند در ادامه بحث به تفصیل آمده است:

  • از مهم ترین دلایلی که از این گونه تابلو برق ها استفاده میکنند این است که باعث کاهش هزینه برق مصرفی میشود .
  • به دلیل این که مصرف توان راکتیو کاهش می یابد، سطح مقطع نیز کاهش پیدا میکند .
  • از افت ولتاژجلوگیری می کند به همین سبب در مناطق صنعتی که عمر دستگاه ها اهمیت زیادی دارند از تابلو برق های بانک خازنی استفاده میکنند و از خسارت دیدن جلوگیری میکنند .
  • با اصلاح ضریب توان باعث کاهش مصرف و همچنین صرفع جویی میشود .

چه اجزایی بانک خازنی را به وجود آورده اند ؟

اجزایی نظیر خازن سه فاز، کنتاکتور خازنی، رگولاتور بانک خازنی ،کلید ورودی ، کلید فیوز و فیلتر‌هارمونیک بانک خازنی را به وجود می آورد که در ادامه تک تک این اجزا را شرح میدهیم .

خازن سه فاز

جهت اصلاح ضریب قدرت و فیلتر هارمونیک ها در شبکه سه فاز فشار متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

 رگولاتور بانک خازنی

این دستگاه یکی از مهمترین قسمت های موجود در خازن می باشد که وظایف مدیریتی را در خازن ایفا میکند و کار اصلی آن این است که با اندازه‌گیری ضریب توان بار، به مقدار مورد نیاز خازن به مدار وارد نماید.

کنتاکتور خازنی

کنتاکتور خازنی کنتاکتوری است که برای راه اندازی خازن های قدرت که برای اصلاح ضریب قدرت استفاده میشود مورد استفاده قرار میگیرید و معمولاً این خازن ها در بانک خازن استفاده میشود.

کلید ورودی

به منظور قطع و وصل کردن جریان برق در تابلو استفاده میشود که انواع آن عبارتند ازکلید‌های سلکتوری، غلتکی، بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ و … .

کلید فیوز

در کلید فیوزها، فیوزها بر روی درب کلید سوار شده و با باز کردن درب کلید، فیوزها از شبکه جدا می شوند که می توان با بیرون آوردن درب کلید نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمود. پس از تعویض فیوزها نیز، درب کلید در داخل مجموعه جا زده شده و با بستن آن، فیوزها در شبکه قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که بسیاری از حوادثی که در شبکه فشار ضعیف منجر به برق گرفتگی می شود مربوط به قوس الکتریکی است که در موقع تعویض فیوز یعنی در هنگام درآوردن فیوز زیر بار و یا جا انداختن آن در زیر جریان اتصال کوتاه به وجود می آید. لذا برای جلوگیری از خطراتی که در موقع تعویض فیوزها در شبکه فشار ضعیف پیش می آید، بهتر و مناسب تر است که به جای کلید و فیوز از کلید فیوز استفاده شود.

فیلترهارمونیک

فیلترهارمونیک با استفاده ازآرایشی ازخازن، سلف ومقاومت جریان‌های هارمونیکی را به سمت زمین هدایت می‌کنند. هرفیلتر هارمونیک می‌تواند ازبسیاری ازعناصر تشکیل شود، که هر یک ازآن‌ها جهت انتقال یکی از مضارب هارمونیکی به زمین استفاده می‌شود.

چرا بانک خازنی پر استفاده شده است و به چه دلیل از آن استفاده میکنند ؟

مهم ترین دلیلی که از بانک خازنی استفاده می کنند این است که سبب صرفه جویی در مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه برق مصرفی میشود و همچنین این که به شبکه برق نیز فشار کمتری وارد می کند اما چگونه بانک خازنی این کار را میکند ؟بانک خازنی توان راکتیو مصرفی را وارد مدار ما می‌کند و با این وجود ما توان راکتیو که برای راه اندازی الکترو موتور نیاز داریم از شبکه برق نمی‌گیرم و توسط بانک خازن نیاز شبکه به توان راکتیور را تامین می‌کنیم.

توان راکتیو چیست ؟

توان راکتیو در یک سیستم انتقال جریان متناوب برای حمایت از انتقال توان حقیقی بر روی شبکه مورد نیاز است. در مدارهای جریان متناوب، انرژی موقتاً در عناصر القائی و خازنی ذخیره می‌شود، که می‌تواند منجر به برگشت متناوب جهت جریان انرژی شود. از بخشی از جریان برق باقی‌مانده، پس از متوسط‌گیری از شکل موج AC، توان حقیقی بدست می‌آید که انرژی است که می‌تواند برای انجام کار مورد استفاده قرار گیرد (برای مثال غلبه بر اصطکاک در موتور، یا گرم کردن یک عنصر). از سوی دیگر، بخشی از جریان برق که به‌طور موقت به شکل میدان مغناطیسی یا الکتریکی، با توجه به عناصر شبکه‌های القائی و خازنی ذخیره می‌شود، و سپس به منبع برمی گردد، به عنوان توان راکتیو شناخته شده‌است.

pf چیست ؟

pf در واقع مخفف عبارت power factor می باشد و به معنای ضریب توان یا ضریب قدرت است.

pf که حاصل نسبت توان حقیقی به توان ظاهری در یک مدار است ، که یک انداره‌گیری عملی از بازده یک سیستم توزیع قدرت می باشد.

ضریب توان نشان دهنده جریانی است که از شبکه برق دریافت می‌شود (که اصطلاحابه آن جریان ظاهری میگویند که برآیند دو جریان اکتیو و راکتیو می‌باشد) تا چه اندازه ای از جریان اکتیو و تا چه اندازه ای از جریان راکتیو تشکیل شده است.

تابلو برق بانک خازنی

همان طور که در شکل فوق میبیند ضریب توان کوسینوس زاویه بین جریان ظاهری ( در محور افقی و در راستای X ) و بردار جریان ظاهری است ، جریان راکتیو هم در راستای محور عمودی Y  میباشد. فلذا بر این اساس هر چه زاویه فوق الذکر به صفر نزدیکتر شود ( و یا کوسینوس این زاویه که همان ضریب توان است به یک نزدیک شود) به این مفهوم است که جریان ظاهری که مصرف کننده از شبکه می‌گیرد بسیار نزدیک به جریان اکتیو میباشد.

بهتر است که بانک خازنی در کجا نصب بشود

این که بانک خازنی در کجا نصب بشود بسیار مهم است و در عملکرد آن تاثیر میگذارد .

توجه کنید که بانک خازنی باید بعد از کنتور برق و در نزدیکترین محل به مصرف کننده‌ها ( جهت کاهش تلفات نصب گردد) و تمام مصرف شبکه را ببیند به این معنا که تمام مصرف ما بعد از بانک خازنی باشد.اگر بانک خازنی در محل صحیحی نصب نشود به هیچ وجه عملکرد صحیحی ندارد.

چه نکاتی باید در خصوص بانک خازنی در نظر گرفته بشود

هارمونیک‌ها امروزه در تمامی‌شبکه‌های برق دیده می‌شوند حتی مصرف کننده‌های ساده خانگی هم تا حدود ۱۰-۱۲ درصد حداقل‌هارمونیکی است که باید برای آنها متصور شویم ، از این رو چون خازنها هم به شدت در برابر‌هارمونیک‌ها ضعیف و آسیب پذیر هستند ، درصورت تجاور سطح‌هارمونیکها از حد مجاز باید از فیلترهای‌هارمونیکی استفاده کنیم .

تابلو برق در ویکی پدیا

برچسب ها :تابلو برق بانک خازنی، بانک خازنی، تابلو برق

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 1 =