همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم، تابلوی برق در واقع یه محفظه است که تجهیزات الکتریکی را در بر می گیرد. البته تابلو های برق می توانند در بر گیرنده تجهیزات پنیوماتیک باشند، مانند شیر های برقی … در این مقاله قصد داریم در رابطه با مراحل ساخت تابلوی برق  و محاسبه قیمت ساخت تابلو برق  صحبت کنیم.


مطالعه بیشتر : انواع تابلوهای برق صنعتی و اجزای تشکیل دهنده آن ها


مراحل ساخت تابلوی برق صنعتی در کارخانه

به طور کلی تابلو برق ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. ولی وظیفه اصلی آن ها حافظت، تجهیزات کنترلی، صفحه های نمایش و مدارات فرمان است. حفاظت از  تجهیزات و دستگاه های الکتریکی در برابر تغییر ولتاژ ها و قطع و وصلی شدن آن برق شهری، همچنین کنترل و راه اندازی استاندارد از وظایف تابلو برق است.

فلز کاری اولین مرحله از ساخت تابلو های صنعتی است. در این مرحله همه قطعات به بخش برش می روند و پس از آنکه طبق نقشه ها برش داده شدند،  با توجه به فرم بدنه، برای هر قسمت پانچ، خم کاری و مته کاری فرستاده می شود.

در مرحله بعد قطعات به جوشکاری فرستاده می شوند و بر اساس نیاز جوشکاری روی آن ها انجام خواهد شد.

پس از انجام عملیات جوشکاری برای از بین بردن اثرات جوشکاری مانند خال جوش ها،  قطعات به فرزکاری می روند و سطوح آن ها به صورت یکنواخت در آورده می شوند.

پس از اتمام فرز کاری قطعات وارد قسمت رنگ کاری می شوند. در این بخش قطعات فلزی با رنگ الکترو استاتیک رنگ آمیزی می شود و جهت تثبیت رنگ قطعات را به کوره پخت رنگ می بریم.

مرحله بعدی مونتاژ اسکلت داخلی تابلو است. در این مرحله قطعات رنگ آمیزی شده به وسیله پیچ و مهره به مکان هایی که از قبل مشخص شده متصل می گردد.

سپس اسکلت و قطعات مونتاژ شده به بدنه تابلو، وارد قسمت مونتاژ الکتریکی می شوند  و تمامی قطعات الکتریکی همچون کلید، کنتاکتور، فیوز، لامپ، رله، فتوسل و… بر روی بدنه مونتاژ می شوند.

مرحله پایانی کار سیم کشی و شینه کشی است. تمامی سیم کشی ها باید طبق نقشه پیش رود تا اپراتور در آینده دچار مشکل نشود و به راحتی بتواند کلید مربوط به هر سیم را شناسایی کند. همچنین شینه ها باید به رنگ های قرمز و آبی و زرد باشند. پس از تست نهایی تابلو وارد انبار مربوطه می گردد.

قیمت تابلو برق

لازم به ذکر است هر چه بدنه تابلو ما سبک تر باشد و از ورق نازک تری استفاده شود قیمت ساخت کاهش می یابد ولی دلیل نمی شود برای هزینه ی کمتر از کیفیت کم کنیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − یک =