تابلو برق به محفظه های فلزی گفته می شود که تجهیزات الکتریکی را درون آن ها قرار می دهند. اصلی ترین وظیفه این تابلو ها کنترل انرژی الکتریکی، محافظت از دستگاه ها و تجهیزات و کنترل ایمن ساده سیستم برق یک مجمتع است.طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی نیاز به تخصص و مهارت بسیار بالایی دارد. در این مقاله از مقاله های الپان تابلو قصد داریم در رابطه با تابلو برق صنعتی و روش ساخت و طراحی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در ادامه سر فصل مطالب که ذکر خواهد شد را شرح میدهیم :

  • ساخت و طراحی تابلو برق چگونه است ؟
  • جوش کاری و برش کاری به چه صورت است
  • مرحلۀ رنگ کاری چگونه انجام میشود؟
  • مونتاژ بدنه
  • مونتاژ قطعه الکتریکی

در ابتدا برای این که بیشتر و بهتر این مراحل را متوجه شوید یک پیش زمینه ای درباره این که تابلو برق چیست داریم.

تابلو برق چیست ؟  

محفظه ای است که جهت نصب تجهیزات کنترلی، محافظتی، قطعات نمایشگر و سیم بندی داخلی وسایل الکترونیک از آن استفاده می شود. این محفظه می تواند به صورت توکار در ساختمان نصب شده باشد و یا اینکه به صورت روکار به کار گرفته شود.

این تابلو برق ها باید بر اساس استاندارد های جهانی و یا داخلی ساخته شوند و همین طور در مسیر ورودی ساختمان نصب میشوند و این کار را به منظور قرار گرفتن در جهت جریان اصلی انجام میدهند .

ولی گاهی ممکن است نیاز به نصب تابلو در بخش مجزایی از ساختمان نیز لازم باشد، که در این حالت دستگاه در محیط مورد نظر و مجدداً در مسیر اصلی جریان برق باید نصب گردد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم انتخاب تابلوهای برق صنعتی

وظیفه تابلو برق چیست ؟

در کار با تجهیزات الکتریکی نکاتی را باید در نظر داشت اعم از محافظت و نظارت و کنترل .

وظیفه حفاظت در ابتدا بر عهده افرادی است که با وسایل الکتریکی سروکار دارند که باید نکات ایمنی را رعایت کنند اما مزیت استفاده از تابلو برق این می باشد که دارای تجهیزاتی می باشد که در صورت مشکل سریعا جریان برق را قطع می کند .

کنترل وظیفه دیگری از تابلو برق می باشد که باید ولتاژ و جریان برق و فرکانس در بعضی از دستگاه ها کنترل بشوند و تنها در شرایط خاصی از آن ها باید استفاده کرد که این کار توسط تابلو برق صورت میگیرد.

وظیفه نظارت در تابلو برق با استفاده از تجهیزاتی نظیر نمایشگر ها صورت میپذیرد و سبب میشود در هر لحظه شرایط جریان و ولتاژ، فرکانس و توان را ردیابی بکنیم.

تابلو برق صنعتی در کرج

ساخت و طراحی تابلو برق چگونه است ؟

برای طراحی و ساخت تابلو برق ۴ مرحله اصلی را داریم ولی قبل از آن باید یک مرحله ابتدایی را داشته باشیم و آن این است که باید نقشه کشی و جانمایی صورت بگیرد که این مرحله خود به دو بخش ایزومتریک و جانمایی تقسیم میشود.

در اینجا کارشناس مربوطه باید مواردی را از جمله این که نقشه ساختمان به چه شکل است و با توجه به آن باید تابلو برق در کجا قرار بگیرد و سپس باید در نظر گرفته شود که اصلا از تابلو برق به چه منظوری قرار است استفاده بشود وچه وظایفی قراراست انجام بدهد و … .

اگر به این پرسش ها به خوبی پاسخ داده شود در مرحله ساخت و طراحی جلوتر میرویم و میتوانیم که مراحل را بهتر و سریعتر انجام بدهیم .

مراحل ساخت و طراحی تابلو برق طبق ترتیب زیر صورت میپذیرد:

  1. جوش کاری و برش کاری به چه صورت است
  2. مرحلۀ رنگ کاری چگونه انجام میشود؟
  3. مرحلۀ مونتاژ تابلو برق، شامل بدنه و اسکلت اصلی
  4. مرحلۀ مونتاژ قطعات الکتریکی

در ادامه هر یک از موارد را شرح میدهیم.

جوش کاری و برش کاری به چه صورت است 

در ابتدا باید بدنه تابلو برق ساخته شود که این کار با استفاده از فولاد ضد زنگ با ضخامت ۲٫۵ میلیمتر انجام میشود.

. انتخاب اندازه ی ضخامت تابلو برق به استفاده ی آن و مکان نصبش بستگی دارد. مسائلی که در بخش جانمایی و نقشه کشی باید مشخص شده باشد. یک تابلو برق از دو بخش شاسی و بدنه ساخته می شود. اتصالات این دو بخش اغلب به کمک پیچ و مهره صورت می گیرد. در طراحی تابلوهای چند سلولی نیز باز اتصالات به کمک پیچ و مهره انجام می شود.

استفاده از جوشکاری برای طراحی بدنۀ اصلی و اتصال قطعات بدنه امری ضروری است. به شکلی که کمک می کند تا اسکلت کلی دستگاه مقاومت خوبی از خود نشان دهد. نکتۀ دیگر اینکه در طراحی بدنه باید در نظر داشت که ممکن است در آینده نیاز به تغییراتی در تابلو برق باشد.

مرحلۀ رنگ کاری چگونه انجام میشود؟ 

رنگ کاری تابلوهای برق در چهار مرحله انجام می گیرد. مرحلۀ اول چربی زدایی است. چربی زدایی را می توان به کمک محلول های شیمیایی مثل نفت، محلول های قلیایی و یا حتی با استفاده از روش اولتراسونیک انجام داد.

پس از مرحلۀ نخست نوبت به زنگ زدایی و فرزکاری می رسد. این کار به کمک سمباده ها یا برس های سیمی صورت می گیرد. البته در این مرحله نیز می توان از محلول های اسیدی قوی مانند اسید سولفوریک و یا اسید کلریدریک استفاده کرد. استفاده از محلول های اسیدی برای زنگ زدایی اگرچه روش مناسبی است اما باید دقت کرد که خوردگی صورت گرفته در سطح فلزات کنترل شده باشد.

مرحلۀ سوم در رنگ کاری تابلوهای برق را فسفاته کاری نام گذاری می کنند. فسفاته کاری از زنگ زدن سطح فلزات جلوگیری می کند و باعث تقویت میزان چسبندگی فلز می شود. مسئله ای که در مرحلۀ آخر رنگ کاری سطوح فلزی را ساده تر می نماید.

به علاوه فسفاته کاری به نوعی سطح فلزات را عایق می کند که در امر طراحی تابلوهای برق اهمیت زیادی دارد. عمل فسفاته کاری اغلب به صورت غوطه وری در محلول های شیمایی مثل اسید فسفریک و اسید نیتریک انجام می شود.

برای رنگ کاری در تابلوهای رنگ اغلب از رنگ های  اپوکسی استفاده میکنند .

در مرحله مونتاژ بدنه چه اتفاقی می افتد؟

در این مرحله تمامی قطعات ساخته و رنگ کاری شده را با استفاده از پیچ و مهره و پانچ طبق نقشه که قبلا طراحی شده است بر روی هم سوار میکنیم.

گاهی نیز ممکن است قطعات نسبت به اندازه هایی که در ابتدا برای آن ها اندازه گیری شده است کوچکتر و یا بزرگتر باشند در این صورت به جای این که سوراخ زنی را در محله اول انجام دهیم به این مرحله منتقل میکنیم که کار به درستی پیش برود .

تابلو برق صنعتی در کرج

 

مونتاژ قطعه الکتریکی به چه صورت است ؟

در این مرحله به مونتاژ کردن قطعات الکتریکی طبق نقشه میپردازیم در این مرحله تمامی قطعات الکتریکی اعم از انواع رله، انواع کنتاکتور، پریز، کنتاکتور، کلید، تابلوهای نمایشگر و … روی دستگاه نصب میشوند.

اگرچه که شیوه اتصال این قطعات برحسب این که چه نوع تابلو برقی را داشته باشیم متفاوت است برای مثال نحوه اتصال قطعات در تابلو برق کشویی با تابلو برق ایستاده متفاوت است .در نهایت بعد از نصب باید تمامی قطعات تست سلامت بشوند و از کارایی آن ها مطمئن شد.

توجه داشته باشید که عملیات طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی کاری است که نیاز به تخصص و افراد متخصص دارد که در ابتدا باید طرح بندی به درستی صورت بپذیرد و مشخص شود که برای چه از تابلو برق میخواهند استفاده کنند وبر اساس نیاز کارهای بعدی نظیر بدنه رنگ کاری ومونتاژ صورت بگیرد و در نهایت سلامت قطعات تست شود .

قیمت ساخت تابلو برق

قیمت ساخت تابلو های برق صنعتی، بسته به تجهیزات داخلی، تعداد سلول ها، ابعاد، ضخامت ورق ها، ثابت بودن و یا متحرک بودن و … متغییر است. برای دریافت قسمت و دریافت خدمات مشاوره می توانید از طریق شماره های داخل سایت با ما در ارتباط باشید.

تابلو برق صنعتی در ویکی پدیا

برچسب ها : تابلو برق صنعتی، ساخت وطراحی تابلو برق صنعتی، تابلو برق صنعتی در کرج، ساخت و طراحی تابلو برق صنعتی در کرج

4 پاسخ
    • الکتریک پارس نیرو
      الکتریک پارس نیرو می گوید:

      متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی قیمت دقیق رو نمی تونیم خدمتتون اعلام کنیم. برای اطلاع از هزینه ها تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 8 =